Rólunk írták

Miért van szükség Komolyzenei menedzserre? - interjú Meczner Verával

Jövőre is képeznek komolyzenei menedzsereket a Werk Akadémián. Meczner Vera, a Gradus Művészügynökség alapítója mesélt.
 
Meczner Vera kereskedelmi közgazdászként végzett a Budapesti Gazdasági Főiskolán, mely tanulmányok alatt ösztöndíjasként egy évet Franciaországban töltött. Gyakornokként dolgozott az Óbudai Társaskörben, majd 4 éven át az Armel Operaverseny és Fesztivál produkciós vezetője volt. 2012-ben szerzett mesterfokozatot a University of Warwickon, Cultural Policy and Management szakon. Angliában – az Opera Warwick tagjaként – producere volt az Alice Csodaországban c. operának, valamint gyakornokként segítette a világ egyik vezető klasszikus kortárszenekarának, a Birmingham Contemporary Music Groupnak munkáját. Hazaérkezésekor, 2012/2013-as évadban a Pannon Filharmonikusok nemzetközi és vállalati kapcsolatok menedzsereként dolgozott, és ezzel párhuzamosan 2012 szeptemberében megalapította a Gradus Művészügynökséget, azzal a céllal, hogy teljes körű menedzsment-szolgáltatást nyújtson a különféle művészeti ágakban tevékenykedő ügyfelei számára. Az ügynökség jelenleg 10 művész képviseletét látja el. Az ügyfelei között szerepel Rost Andrea, Rab Gyula, Bella Máté és Dobszay Péter is.
 
Miért van szükség komolyzenei menedzserre?
 
Leginkább azért, hogy az egész iparág professzionális szinten tudjon működni. Legfontosabbak természetesen a művészek, az intézmények, de a menedzsmentek és a menedzserek is ugyanúgy részesei az ágazatnak. Ebben a rendszerben több ponton is érzékelek hiányosságokat, véleményem szerint fontos lenne, hogy ezeken a területeken képzett szakemberek dolgozzanak, és ne olyanok, akik véletlenül vagy kényszerből kerültek az adott pozíciókba. Biztosan erősebb tudással rendelkezik az, akit eleve erre képeztek.
 
Hogyan dolgoznak együtt a komolyzenei menedzserek és intézmények?
 
Általában nem könnyen. Az esetleges kezdeti nehézségek után, jellemzően jó kapcsolat és együttműködés alakul ki. Persze ez attól is függ, hogy milyen jellegű a történetesen felvetődő probléma. Ha például egy nagyon egyszerű megbízásos szerződést kell lebonyolítani, akkor nem nehéz a közös munka. Ha azonban komolyabb érdekellentét merül fel a felek között, vagy például nagyon eltérő az elképzelése a meghívó partnernek a honoráriumról, mint a művésznek, és ezáltal nekem is, akkor persze nehezebb. Eddigi tapasztalatom alapján elmondhatom, hogy azokkal az intézményekkel, akik megértették, hogy én, menedzserként azért vagyok, hogy segítsem az együttműködést az intézmény és a művész között, nagyon jól tudtam dolgozni, és szerencsére ezekből van több.
 
Tud-e a művész segíteni a menedzsernek?
 
Nagyon is! Ideális esetben nem egy hierarchikus viszonyról beszélünk, hanem egy kifejezetten szimmetrikus együttműködésről. Közös szekeret húzunk, éppen ezért számtalan olyan helyzet adódhat, amikor a művész tudja a közös munkát segíteni, előre mozdítani.
 
Tudják-e a menedzserek segíteni a művészt?
 
Igen, hiszen ez a dolguk.
 
Hogyan készül fel a menedzser a koncertre?
 
A koncert előtt már nem sok a tennivaló, a menedzser szépen felöltözik, elmegy az előadásra és büszke a művészére. Ez a könnyebbik része. Nekünk arra kell készülnünk, amikor a megkeresés történik, illetve, hogy hogyan tudjuk az érdeklődést, felkérést proaktívan indítványozni.
 
Hogy sikerült a komolyzenei képzés a Werk Akadémián? A résztvevők különféle területekről érkeztek, volt aki már rendelkezett tapasztalatokkal, volt aki a képzéssel került bele a komolyzenei menedzsmentbe. 
 
Érdekes volt megfigyelni, hogy bár mindenki különböző háttértudással érkezett, a lelkesedés kiegyenlített volt. Lényeges kiemelni, hogy minden órán egy erős 80 százalékos részvétel volt jellemző. Az oktatók nagyon komolyan vették a saját órájukat, mindenki nagyon felkészülten érkezett, és hasznos tudást adtak át a hallgatóknak. A diákok olyan szakemberektől tanulhattak, akik már régóta foglalkoznak egy-egy területtel. A színes, sokszor különböző szakmai szemléletmódot adtak át, viszont az mindenképpen azonos volt az előadásokban, hogy minden előadóból áradt a saját szakmája iránti szeretetet, bizonyítva, hogy jó ezen a területen dolgozni, és érdemes azokat a nehézségeket vállalni, amelyek ezzel a szakmával járnak.
 
A képzés jövőre is elindul. Lesz-e változtatás a következőkben?
 
A Werk Akadémia döntése, hogy indul-e újra a képzés. A diákok visszajelzése rendkívül fontos számunkra, így az általuk adott tanári értékelések alapján esetleg változik az órák összetétele. Valószínűleg a jogi órák száma emelkedik majd, mivel rengeteg, a szerzői joggal kapcsolatos kérdés merült fel a képzés ideje alatt.

https://szinhaz.org/interju/2017/05/29/miert-van-szukseg-komolyzenei-menedzserre-interju-meczner-ver